Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Volvo i Iveco pod gazem

Nowe pojazdy CNG i LNG
14.11.2014 00:00:00
Producenci ciężarówek coraz częściej decydują się na wprowadzenie napędu gazowego. Dużą aktywność na tym polu wykazują Iveco i Volvo Trucks. Najnowsze propozycje tych marek dotyczą pojazdów różnych segmentów - od dostawczych aż po ciągniki siodłowe.
Liczne zalety takich samochodów dotyczą zarówno parametrów ekologicznych, jak i rentowności.
Volvo FE CNG Euro 6
Volvo Trucks poszerza swoją ofertę pojazdów w Europie, wprowadzając na rynek model FE Euro 6, napędzany silnikiem zasilanym metanem. Volvo FE CNG (Compressed Natural Gas) zostało opracowane głównie z myślą o zastosowaniach obejmujących krótkie cykle jazdy z częstymi postojami, takich jak wywóz odpadów czy lokalny transport dystrybucyjny.
- Dzięki Volvo FE CNG możemy zaoferować firmom użytkującym swoje pojazdy głównie na obszarach miejskich samochód ciężarowy odznaczający się wyjątkowo małym oddziaływaniem na środowisko naturalne. Wiele miast na świecie poszukuje alternatyw dla pojazdów ciężarowych napędzanych silnikami zasilanymi olejem napędowym. Zwłaszcza w branży zagospodarowania odpadów, możliwość korzystania z paliw alternatywnych często jest jednym z warunków zakupu pojazdu - mówi Christina Eriksson, dyrektor handlowy ds. alternatywnych układów napędowych w Volvo Trucks.
Spaliny metanu są bezwonne i zawierają bardzo mało szkodliwych substancji. Jeżeli stosuje się metan w postaci biogazu, czyli pozyskiwany z surowców organicznych, ogólna emisja dwutlenku węgla może być nawet o 70% mniejsza, w porównaniu z pojazdem wyposażonym w konwencjonalny silnik wysokoprężny.
Volvo FE CNG jest napędzane nowym 9-litrowym silnikiem Euro 6 o zapłonie iskrowym, zasilanym sprężonym gazem ziemnym. Jednostka ta rozwija 320 KM mocy i 1.356 Nm momentu obrotowego.
- Silniki o zapłonie iskrowym szczególnie dobrze sprawdzają się w cyklach jazdy obejmujących krótkie dystanse i częste zatrzymania wymuszane intensywnością ruchu drogowego - wyjaśnia Ch. Eriksson.
W wyposażeniu jest automatyczna skrzynia biegów. Pojazd z tą przekładnią charakteryzuje się takimi właściwościami jezdnymi, jak konwencjonalne FE. Automatyczna skrzynia zapewnia przy tym lepsze przyspieszenie.
- W perspektywie długofalowej metan jako paliwo samochodowe stanie się proekologiczną alternatywą dla oleju napędowego. Obecnie działania koncentrują się na współpracy z różnymi organami władzy i firmami z sektora prywatnego w celu wypracowania odpowiednich norm prawnych i warunków sprzyjających upowszechnieniu się tego paliwa - mówi Lars Martensson, dyrektor ds. ochrony środowiska w Volvo Trucks.
Sprzedaż nowego Volvo FE CNG w Europie już się rozpoczęła, zaś produkcja seryjna ruszy na początku roku 2015.
Iveco na wystawie NGV 2014 w Brukseli
Spółka Iveco wzięła udział w międzynarodowej wystawie NGV Europe, która odbyła się niedawno w Brukseli. To juz piata edycja tego dorocznego wydarzenia, którego organizatorem jest Europejskie Stowarzyszenie na rzecz Pojazdów Zasilanych Gazem Ziemnym i Biogazem.
Nowy Iveco Daily na stoisku firmy to już trzecia generacja tego lekkiego pojazdu użytkowego. Gościom wystawy zaprezentowano go w wersji CNG, czyli przystosowanej do zasilania sprężonym gazem ziemnym.
Jak zapewnia producent, atuty Daily CNG pod względem niezawodności, komfortu i ładowności są takie same, jak w przypadku wersji z silnikiem wysokoprężnym. Podwozie z prostokątną ramą sprawia, że Daily jest ceniony przez firmy montujące zabudowy pojazdów. Taka konstrukcja może być obciążana dużym ładunkiem. Umiejscowienie zbiorników z gazem nie ogranicza ani przestrzeni ładunkowej, ani możliwości w zakresie montażu zabudowy.
Wystawiono również przedstawiciela wagi ciężkiej w ofercie marki: model Stralis Natural Power Euro VI z silnikiem przystosowanym do zasilania skroplonym gazem ziemnym (LNG). Była to pierwsza publiczna prezentacja pojazdu z nowym zbiornikiem spełniającym wymogi regulaminu nr 110 EKG ONZ, obowiązującego od 10 czerwca 2014 r. i po raz pierwszy dopuszczającego homologację pojazdów zasilanych LNG. To ważny, nowy etap dla sektora oraz sygnał intensywnej ekspansji rynku ciężkich pojazdów zasilanych LNG przeznaczonych do eksploatacji na średnich trasach.
Zasięg Stralisa LNG Euro VI przekracza 750 km Ciągnik AT440S33T/P LNG w konfiguracji standardowej jest wyposażony w cztery 70-litrowe zbiorniki CNG oraz 510-litrowy kriogeniczny zbiornik LNG. Gaz ziemny jest zmagazynowany w stanie ciekłym w temperaturze -130 st. C i pod ciśnieniem 10 barów, a przed wtryskiem do silnika następuje przywrócenie lotnej postaci paliwa.
Iveco oferuje pełną gamę lekkich, średnich i ciężkich pojazdów użytkowych i autobusów. Dotychczas firma dostarczyła już ponad 12.000 takich pojazdów, w tym 2000 w 2013 r.
"Gazowe" korzyści
Jak zwracają uwagę przedstawiciele Iveco, pod względem emisji silniki zasilane gazem ziemnym są dużo bardziej przyjazne dla środowiska niż ich wysokoprężne odpowiedniki spełniające normę Euro VI. Gaz ziemny to paliwo całkowicie czyste dzięki radykalnemu obniżeniu emisji cząstek stałych (-95% w porównaniu z silnikiem Diesla) oraz tlenków azotu (-35%). Ponadto pojazdy te umożliwiają ograniczenie emisji CO2 od 10% nawet do 100% - jeżeli wykorzystuje się biometan. Zasilane gazem silniki pracują również ciszej; obniżenie poziomu hałasu o 5 decybeli w porównaniu z silnikami wysokoprężnymi ma szczególne znaczenie w przypadku wywozu śmieci i realizacji dostaw w porze nocnej.
Pod względem ekologicznym pojazd umożliwia zmniejszenie całkowitego kosztu posiadania i użytkowania (TCO) nawet o 10%. Gaz ziemny jest również tańszy od oleju napędowego, co pozwala obniżyć koszty paliwa - stanowiące najważniejszy składnik TCO - nawet o 40%.
Fakty, Volvo FE CNG
Podwozie samochodu ciężarowego 4x2 (19 t), 6x2 (19,5 - 26 t)
Silnik gazowy G9K Euro 6, 9 l o zapłonie iskrowym, 320 KM/1.356 Nm
W pełni automatyczna skrzynia biegów
Kabina dzienna
Zbiorniki (butle) gazu o pojemności do 160 m3
Liczba zbiorników: 2x4 lub 2x3, zamontowane po obydwu stronach podwozia
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.