Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Laur dla Setry S415 NF

Setra S 415 NF - autobus roku 2009
03.10.2008 00:00:00
Rozstrzygnięto prestiżowy konkurs Bus of the Year. Autobusem Roku 2009 została niskopodłogowa Setra S415 NF. To drugi w historii laur dla tego niemieckiego producenta (poprzedni zdobył w 1996 r.). Oceniano walory jezdne autobusów, koszty eksploatacji, komfort obsługi oraz podróżowania. Na autostradzie sprawdzano natomiast zachowanie pojazdów podczas jazdy z dużymi prędkościami oraz mierzono prędkości maksymalne. Testem jakości montażu był przejazd brukowanymi uliczkami berlińskiej dzielnicy Lubars. Na terenie bazy BVG odbyły się też próby sprawdzające długość drogi hamowania, poziom hałasu, przyspieszenia itp.
Decyzję o wyborze Autobusu Roku podejmuje międzynarodowe jury. Tworzą je dziennikarze z 19 krajów.
Z serii MultiClass
S415 NF reprezentuje serię autobusów podmiejskich MultiClass 400, które swój światowy debiut miały przed dwoma laty. Od czasu wprowadzenia na rynek modelu sprzedano blisko 600 pojazdów tego typu. W sumie rodzina obejmuje pięć autobusów wysokopodłogowych, a także dwa niskopodłogowe. S415 NF zdobyła uznanie właśnie m.in. dzięki niskiej podłodze, znacznie ułatwiającej pasażerom wsiadanie i wysiadanie. Konstrukcja pojazdu ma charakter modułowy, łatwo można tworzyć kolejne wersje. Autobus ma 12 m długości. Do wyboru są trzy układy drzwi. W pierwszym i drugim wariancie jest dwoje drzwi (jedne i drugie dwuskrzydłowe bądź też pierwsze jednoskrzydłowe, a drugie dwuskrzydłowe). W trzeciej wersji jest troje drzwi, przy czym tylko wejście środkowe ma dwa skrzydła. Autobus zabiera na pokład 85 pasażerów, z czego 37 na miejscach siedzących (tzw. wysokie fotele). Do napędu pojazdu służy sześciocylindrowy, koncernowy motor Mercedesa (Setra i Mercedes tworzą wspólną grupę producencką Daimler AG) o poj. 12 l, w dwóch wariantach mocy: 300 KM oraz 354 KM. Napęd przenoszony jest poprzez przekładnię automatyczną (ZF lub Voith).
Jeden z trzech
Werdykt jury poprzedziły gruntowne testy pojazdów przeprowadzone w Berlinie, a zorganizowane przy pomocy miejscowego przewoźnika, firmy BVG. Oceniano walory jezdne autobusów, koszty eksploatacji, komfort obsługi oraz podróżowania. Na autostradzie sprawdzano natomiast zachowanie pojazdów podczas jazdy z dużymi prędkościami oraz mierzono prędkości maksymalne. Testem jakości montażu był przejazd brukowanymi uliczkami berlińskiej dzielnicy Lubars. Na terenie bazy BVG odbyły się też próby sprawdzające długość drogi hamowania, poziom hałasu, przyspieszenia itp. Setra S415 NF pozostawiła w pobitym polu dwa inne pojazdy: Midibusa Optare Versa oraz MAN-a Lion's City z napędem alternatywnym (wodór). Pierwotnie zakładano, że w finale uczestniczyć będą ponadto VDL Citea oraz Van Hool A 330 Fuel Cells, jednak obie marki w ostatniej chwili wycofały się z rywalizacji. .
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.