Wiadomości z rynku

niedziela
24 listopada 2024

Autobusy w sprzedażowym dołku

Używane samochody ciężarowe i autobusy. Zmienna koniunktura w sprzedaży
14.05.2010 00:00:00
Zauważalna na początku bieżącego roku poprawa nastrojów na rynku związana ze zwiększeniem sprzedaży używanych samochodów ciężarowych pozwalała na bardziej optymistyczne prognozy na kolejne miesiące. Tymczasem popyt na najbardziej poszukiwane ciągniki siodłowe Euro 5 nagle spadł. Wesołych min nie mają również właściciele firm sprzedających autobusy. Popyt na nie spadł w ciągu roku aż o 45 procent.
Według EurotaxGlass's Polska umacniająca się w stosunku do euro złotówka, obniżająca ceny, ale również dochody przewoźników oraz wzrost cen paliw wywołały niepewność wśród firm transportowych, które wstrzymały się z zakupami taboru. Po raz kolejny okazało się, że gwałtowne ruchy kursu euro negatywnie wpływają na rynek transportowy.
Ożywienie w krajowych
Jak ocenia Marcin Kardas z EurotaxGlass's Polska, wraz z poprawą pogody ożywił się rynek pojazdów używanych w transporcie krajowym, preferujący najmłodsze ciągniki Euro 3. Popyt na nie wzrósł, a ceny przestały spadać. Ukształtowały się również nowe tendencje. Poszukiwane są ciągniki z mniejszymi kabinami, lżejszymi i lepiej dostosowanymi do ruchu lokalnego. Poza tym preferowane są pojazdy z manualnymi skrzyniami biegów (automatyczna praktycznie dyskwalifikuje pojazd w sprzedaży). Takich samochodów nie ma już wiele na rynku, co może świadczyć o możliwym wzroście cen w najbliższej przyszłości.
Starsze ciągniki siodłowe nadal są eksportowane poza Europę, ale ich podaż gwałtownie spada. Tutaj również zdecydowanie wyżej stawiane są skrzynie manualne. Kłopoty wciąż przeżywa rynek samochodów dystrybucyjnych i budowlanych. Te pierwsze sprzedają się bardzo słabo. Pojazdy konstrukcyjne oczekują na początek sezonu budowlanego i istnieje szansa na stopniowe ożywienie ich sprzedaży.
Stabilizacja cen
Wraz z ożywieniem rynku import samochodów do Polski powrócił do dawnego poziomu. Sprowadzane są pojazdy, na które istnieje największe zapotrzebowanie, a więc ciągniki Euro 5 oraz 4-, 5-letnie Euro 3. Jednak floty w Europie Zachodniej wstrzymały się z wymianą taboru, stocki powoli wyczerpują się, a ceny zaczynają rosnąć. Na razie spadek kursu euro w Polsce amortyzuje ten trend (to ocena długofalowa, wzrost kursu euro w ostatnich dniach - publikację przygotowujemy 7 maja - może mieć znaczenie, jeśli utrzyma się w dłuższym okresie), ale w dalszej perspektywie należy spodziewać się wzrostów cen także w kraju. Tymczasem po raz pierwszy od wielu miesięcy ceny na całym rynku ustabilizowały się, a spadki wartości powróciły do normy sprzed kryzysu. Jedno jest pewne, nie należy się już spodziewać drastycznych ruchów cenowych, z którymi mieliśmy do czynienia w ciągu ostatnich dwóch lat.
Nadzieja na odbudowę rynku autobusów
Ubiegłoroczny kryzys dotknął również rynek autobusów. W Europie sprzedaż spadła o ok. 20%, natomiast w Polsce aż o ponad 45%, do poziomu zaledwie 950 sztuk. Szczególnie drastycznie problemy odczuł rynek autobusów międzymiastowych i turystycznych. Przewoźnicy wstrzymali się z zakupami, a wielu musiało zwrócić firmom leasingowym użytkowane już pojazdy. Część importerów uruchomiła w Polsce wynajem autobusów z możliwością ich późniejszego zakupu. Ten rok zapowiada się już lepiej. Podobnie jak w wypadku samochodów ciężarowych nie należy spodziewać się gwałtownego wzrostu popytu, a raczej powolnego odbudowywania rynku.
Klikając [ Zapisz ] zgadzasz się na przetwarzanie swoich danych osobowych zgodnie z naszą Polityką Prywatności. W każdej chwili możesz się wypisać klikając na link Wypisz znajdujący się na końcu każdej z otrzymanych wiadomości.